2006-05-19
Donderdag 18 mei
De regengoden zijn zelfs andere goden niet goed gezind, of ik ben alsnog de ultieme regengod voor alle bewolking in Japan. De tempel en het kleine eilandje bij Aoshima weten te vinden; tropisch nat en de lucht was gewoon grijs. Dan maar de aftocht naar Kagoshima, met de geweldige snelheid van 60 km/h. Daar lijkt het droog terwijl ik een business hotel in check.
Woensdag 17 mei
Op de ferry kwam ik de eerste niet-Japanner tegen sinds Tokeshima; het was een Nederlander. Verder ook een blikje nescafe gekregen van een stel Jappaners; gezien de hoeveelheid melk niet mijn smaak. Bij aankomst in Kyushu gelijk bij het eerste JR station m'n pass proberen te regelen; dat lukte niet, maar daardoor werd ik wel buiten uren geholpen. Uiteindelijk in een hotel tegen een goed tarief gekomen.
Dinsdag 16 mei
Op de een of andere manier krijg ik geen hoogte van de schooltijden hier; elke trein bevat op elk moment geuniformeerde middelbare schooljeugd. Het weer verbetert absoluut niet. Het spoor is hier vooral enkelsporig; alleen bij de stations ligt wat dubbelspoor, met als gevolg dat je daar nogal eens stil staat en wacht op de tegenligger. In Kubakawa naar de jeugdherberg gewandeld; dit is tempel #37 van de 88 op de 'grand tour' van dit eiland. Meest verbazende was de medewerkster die ook wat spaans sprak. Men dreigt met gebed om 6:00 en ontbijt om 6:30... Vroeg naar bed dus.
Maandag 15 mei
Daarom meteen de trein naar Ikeba genomen, om vanaf daar de Iya vallei in te komen. Dat vergt een sportieve busrit de bergen in; helaas was de oude route niet mogelijk, en daarom maar de nieuwe gevolgd. Deze en de rit naar de hostel laat een, op de natuur na, nogal leeg en woest landschap zien.
Omdat de hostel geen douche heeft, vanavond maar eens een onsen geprobeert... Het water was nogal warm, en dat wat niet schoon is, is in ieder geval steriel. Daarna maar weer eens op een tatami proberen te slapen; ze zijn me iets te dun.
Zondag 14 mei
Na een siesta de stad en de heuvel van het bijbehorende kasteel bekeken. Uit informatie van de lokale VVV bleek dat een bus naar de eerste van 88 tempels het simpelste was. 'The fifth element' is nagesynchroniseerd even vaag als het origineel, en ik vraag me nog steeds af wat eerder was; de kleine raampjes in een muur van het pension, of de blinde muur op 5 cm daarvanaf.
Zaterdag 13 mei
De verwarring over het vinden van de boot naar Shikoku werd niet geholpen door het weer. Tevens is niet elk gedeelte van Tokyo even voetgangervriendelijk. Bij het schip bleek dat je niet alleen een bed kreeg, maar ook maaltijden (mits je het voedsel uit de machines als zodanig beschouwt). Verder is dit ook de makkelijkste manier voor het Japanse leger om materiaal te verschepen naar Kyushu; 36 uur. De locale TV is in ieder geval slecht; sport (voetbal en baseball) of erger.
Vrijdag 12 mei
De volgende verrassing was dat AF z'n passagiers vanaf Brussel naar Charles de Gaulle eerste klas vervoert. Dit zorgt in ieder geval voor iets aan catering.
Op CdG bleek wel dat de tijd daar met al het wachten redelijk krap begroot was; de gate ging geloof ik binnen 15 minuten dicht en toen ik door de schoen-gefixeerde beveiliging heen was, kon ik gelijk doorlopen. Vervolgens wordt je per bus eerst een stevig eind gereden. De vlucht zelf was in een 777, met een 3x3 indeling; semi-OK, alleen de onboard entertainment is niet om over naar huis te schrijven. De filmkeuze is nog minder; wel Harry Potter aankondigen en vervolgens 6 andere films kiezen, die bij voorkeur zijn nagesynchroniseerd.
Reis je eerst af naar het zuiden; zie je binnen het uur Schiphol weer (omdat de route van Parijs naar Tokyo zo loopt).
2006-04-28
Volgende begin...
De details voor de reis zijn:
12-05 | Den Haag HS--Brussel Zuid--Paris Charles de Gaulle (CDG) |
12-05 | CDG--Tokyo Narita (NRT) |
09-06 | NRT--CDG |
09-06 | CDG--Brussel Zuid--Den Haag HS |
2005-05-17
St. Johns-London-Amsterdam
In London aangekomen, kom je erachter dat de puinhoop die veiligheid heet alleen maar groter is geworden. De mensen die maatregelen bedenken, zijn meestal slecht in het bedenken van de effecten... Deze keer viel het schaartje niet voldoende op. De lounge werkte in ieder geval wel. Het enige nadeel is, dat ze wel erg veel op elkaar beginnen te lijken. Verder melde Telfort twee voice messages; die maar op Schiphol afluisteren.
``This is tuesday, so this must be Belgium...''. Je luisterd een bericht af, en verblijdt je teamleider met je aanwezigheid (in Nederland). Je neemt de trein, en deze keer haal je het totaan Leiden voordat een verbaasde/verdwaasde buitenlander (of voormalige nederlander) de weg vraagt. De temperatuur in Nederland valt wel mee (voor iemand die net uit het barre Canada terug is), of de jetlag is dusdanig dat ik het verschil tussen een oven en een koelkast voorlopig niet kan ontdekken;-/
2005-05-16
St. John's
In welke mate John Cabot gezien moet worden als stichter, en daarmee deze stad meer dan 500 jaar oud is, is de grote vraag. In vergelijking met andere steden ten noorden van Mexico stad, is het wel de oudste denk ik.
Maar naar het vliegveld gelopen; het kostte me 40 minuten van downtown naar het 5 km teken, en daarna in de mist en redelijke tegenwind nog eens 50 minuten tot in de terminal. Ingecheckt, en nadat m'n EHBO schaartje bekeken en goedgekeurd was, de business lounge ingelopen. Ze hebben hier gratis Internet;-)