2007-01-18

Good morning Vietnam... now can I leave?

Zaterdag 13/1

Ontbijt, een laatste check van de email en naar Kim Ma busstation gelopen; geen bussen naar buiten de stad. Dong Ha, volgens insiders, maar het was wel 13 km of zo. Een poging met het openbaar vervoer was goedkoper en succesvol. De bus naar Hoa Binh was ok, alleen zou het 2 uur oid duren voor een bus naar Mai Chau; gewacht en ook daar kwam een (dure) oplossing. De weg naar Mai Chau, en de bergstammen, ging redelijk stijl omhoog, en pas voor de laatste kilometers weer even stijl omlaag. Vanaf daar is het vervolgens door de rijstvelden in naar een dorp op palen voor de nacht. De bergen bevatten ook geiten, en het rond een daarvan lopen was best interessant; rijstvelden, dijkjes en koeien die als een hond meegaan aan een touw. Na een behoorlijke maaltijd, waarbij mijn appeteit toch weer redelijk op peil bleek, bij de buren een voorstelling van de lokale volksdansen en liederen mogen aanschouwen; bepaalde zaken zoals 'boy meets girl' en de oogst/vangst zijn overal aanwezig, evenals de mogelijkheid om alcohol te produceren.

Zondag 14/1

Omdat de weg naar de grens wel erg experimenteel lijkt en zelfs visa voor de plek zelf zou kunnen eisen, maar een alternatief gekozen; via Vinh. Enig nadeel, afgezien van de maaltijdstop waarbij de beide conducteurs achterbleven, is dat je op een nogal onchristelijk tijdstip op zoek mach naar een hotel.

Maandag 15/1

Je hobbelt weer terug naar het busstation; schijnbaar gaan de normale bussen op onbeschaafde tijden, en zwerven de oplichters daarna rond. Wel een recu, maar geen geldig vervoer. Zo'n 70 km van de grens met Laos ging de bus rechtsaf, en moest ik rechtdoor. Ze accepteerden het recu niet als betaalbewijs, maar ik heb gewoon bot alle suggesties tot het betalen genegeerd. Tevens was het vervoer naar de grens dus ook niet geregeld; begonnen met lopen toen de onderhandelingen niet vorderden; afgezien van een kansarme familie die me wat te drinken aanbood, was er ook een bus die me nog eens 40 km mee nam, en vergat om geld te vragen. Het hotel waar ik terecht kwam had ook nog een redelijke prijs. Morgen de volgende bus naar de grens; het verlaten van dit land is moeilijker dan gedacht. Het lijkt de combinatie van neus en keel wel die ik nu mee sleep.

Dinsdag 16/1

Vol goede moed begin je met het verzamelen van je paspoort en de relevante informatie; het een wordt gelukkig terug gevonden in een file folder die 'gelukkig' ook nog gevonden werd, het ander leidt bij tot de reactie 'lopen dan maar'. Bij zo ongeveer de eerste bocht na enig onderhandelen een rit achter op een moter geregeld voor de overige 22 km. Bij de grens na wat transacties al mijn resterende dong weten om te zetten in kip. Daarmee de vietnamese kant van het gebouw binnen gelopen. Die wilden wel eerst zeker weten dat ik zonder visa Laos binnen zou komen. Na een positief antwoord en een inspectie van mijn bagage, kon ik naar het volgende land. Daar bleek het iets meer werk; na een aantal minuten kreeg ik mijn paspoort terug, alsmede een formulier om in te vullen. Na nog enig wachten kon ik mee naar customs om daar de fee te betalen. Niet direct zicht op een bus, dus hobbel je voort, tot een lift naar de dichtsbijzijnde plaats met bussen. Aldaar bleek dat die wel erg veel te vragen, dus maar gaan lopen. Na een paar kilometer haalde de bus me in, en bleek het tarief min of meer net voldoende te zijn gedaald; ingestapt en afgevoerd naar Phonsavan. Aldaar de 'tweebanks auto' afgescheept met wat ik nog in mijn portemonee had zitten, en daarna een hotel en een toer geregeld. Maar eens bij de lokale indier gegeten.

Woesdag 17/1

Afgevoerd naar de eerste site; deze bevatte meeste potten, alsmede de grootste. De site is alleen een beetje te groot, en het doelwit geweest van een bombardement door de amerikanen; basis naast monument, monument door lokale verzet gebruikt om basis aan te vallen, ... Daarna via een lokale stookster van niet geheel legale 'wiskey' naar site 2 vervoerd. Deze is volgens mij de beste; ligt op een heuvel met bomen. Een russische tank (ontdaan van bijna alles) en een lunch van pho later was site 3 aan de beurt. Later hoorde ik dat er nog een aantal sites zijn, maar dat die nog niet door de MAG gecleared zijn, en de archeologen willen vast ook nog even... Deze keer de lokale chinees; nb, JUP met chinese tekens voor 7 en 'omhoog' is 7-up.

Geen opmerkingen:

Volgers