2013-07-16

Veertiende stap

Multi-dag verhaal.
Vertrokken uit de hostel via een standbeeld
, naar het station, met als idee om Balti te aanschouwen... Ticket kopen en in trein komen lukte nog, zelfs met foto van oude trein
. Deze trein is standaard russisch; niet modern, maar redelijk functioneel. Dit in tegenstelling met het materiaal van Odesa naar Chisinau; op de stickers en boombox na uit de jaren 50. Op een moment dacht m'n telefoon dat we in Roemenië waren; wijst erop dat het net in Moldavië niet even goed dekt. 't Weer werd er alleen niet beter op, en normaliter neemt de wagon-bediende je kaartje, en geeft dat vlak voordat je er uit moet terug. Hier ging dat even niet goed, en landde ik in Drochia. Weinig te doen, nog minder lei beschikbaar. Maar ik heb wel een ticket voor de juiste nachttrein...
Uiteindelijk kwam die ook nog, en vond ik mijn slaapplaats. Werd Moldavië uitgestempeld zonder blikken of blozen. 't Moet de man met zijn scannende computer zijn opgevallen dat ik niet ingestempeld was, maar ik kreeg geen commentaar. Daarna gewoon Oekraïne in, maar deze keer met een papieren formulier. Zhmerinka is een knooppunt met wat gebouwen...
,
en Lenin lijken ze ook niet helemaal afgezworen te hebben. 't Weer blijft wisselend; korte hoosbuien tussen zonovergoten uren... De acoustiek in de wachtzaal was fenomenaal; zingende dame ving weinig, maar klonk goed. De buitenkant, met ingang tussen de sporen
is nog mooier twee platformen over
.
Heb de trein en m'n bed gevonden... Na een redelijke nacht aangekomen in Chernivtsiv, en samen met een paar andere toeristen in een hostel geland.

posted from Bloggeroid

Geen opmerkingen:

Volgers