2006-05-19

Zaterdag 13 mei

De grap van een semi-poolroute is dat het in de zomer niet echt donker wordt; boven Siberie is sprake van enige duisternis, maar daar blijft het wel bij. Bij aankomst in Tokyo zorgt de rij voor immigratie en de wachttijd bij de bagage voor een correctie op het te vroeg komen. De band werd overigens zo bestuurd dat koffers niet op elkaar vielen, en er was personeel om ze recht te zetten.

De verwarring over het vinden van de boot naar Shikoku werd niet geholpen door het weer. Tevens is niet elk gedeelte van Tokyo even voetgangervriendelijk. Bij het schip bleek dat je niet alleen een bed kreeg, maar ook maaltijden (mits je het voedsel uit de machines als zodanig beschouwt). Verder is dit ook de makkelijkste manier voor het Japanse leger om materiaal te verschepen naar Kyushu; 36 uur. De locale TV is in ieder geval slecht; sport (voetbal en baseball) of erger.

Vrijdag 12 mei

Je pakt de intercity naar Brussel; niets nieuws, al eerder gedaan. Volgens D-reizen zou je toch 2,5 uur nodig hebben aldaar, waardoor ik toch zeker 1,5 uur nam; de volgende keer wordt dat 30 minuten.

De volgende verrassing was dat AF z'n passagiers vanaf Brussel naar Charles de Gaulle eerste klas vervoert. Dit zorgt in ieder geval voor iets aan catering.

Op CdG bleek wel dat de tijd daar met al het wachten redelijk krap begroot was; de gate ging geloof ik binnen 15 minuten dicht en toen ik door de schoen-gefixeerde beveiliging heen was, kon ik gelijk doorlopen. Vervolgens wordt je per bus eerst een stevig eind gereden. De vlucht zelf was in een 777, met een 3x3 indeling; semi-OK, alleen de onboard entertainment is niet om over naar huis te schrijven. De filmkeuze is nog minder; wel Harry Potter aankondigen en vervolgens 6 andere films kiezen, die bij voorkeur zijn nagesynchroniseerd.

Reis je eerst af naar het zuiden; zie je binnen het uur Schiphol weer (omdat de route van Parijs naar Tokyo zo loopt).

2006-04-28

Volgende begin...

Ok, voor dit jaar wilde ik dus maar eens naar Japan; was er slechts een keer geweest voor een conferentie, en een keer over gestapt op Narita...

De details voor de reis zijn:

12-05Den Haag HS--Brussel Zuid--Paris Charles de Gaulle (CDG)
12-05CDG--Tokyo Narita (NRT)
09-06NRT--CDG
09-06CDG--Brussel Zuid--Den Haag HS

2005-05-17

St. Johns-London-Amsterdam

De vlucht blijkt eerst uit Halifax te komen, en kwam wat laat aan... Je vraagt bovendien om een raamplaats voor de vleugel. Aan het tweede was voldaan, het eerste (ondanks de codering) niet echt; ja, ik zat daar waar een raam zou kunnen zitten, en nee, er was daar net geen raam.

In London aangekomen, kom je erachter dat de puinhoop die veiligheid heet alleen maar groter is geworden. De mensen die maatregelen bedenken, zijn meestal slecht in het bedenken van de effecten... Deze keer viel het schaartje niet voldoende op. De lounge werkte in ieder geval wel. Het enige nadeel is, dat ze wel erg veel op elkaar beginnen te lijken. Verder melde Telfort twee voice messages; die maar op Schiphol afluisteren.

``This is tuesday, so this must be Belgium...''. Je luisterd een bericht af, en verblijdt je teamleider met je aanwezigheid (in Nederland). Je neemt de trein, en deze keer haal je het totaan Leiden voordat een verbaasde/verdwaasde buitenlander (of voormalige nederlander) de weg vraagt. De temperatuur in Nederland valt wel mee (voor iemand die net uit het barre Canada terug is), of de jetlag is dusdanig dat ik het verschil tussen een oven en een koelkast voorlopig niet kan ontdekken;-/

2005-05-16

St. John's

Dan mis je prompt ontbijt, verslapen is een kunst. M'n bagage achter gelaten en de stad gaan ontdekken. Signal hill was redelijk indrukwekkend; afgezien van Marconi's experimentje heeft het nog wel meer voordelen bij deze natuurlijke haven. Het nadeel is wel dat het stevig woei; en dat maakte het ondanks de zon toch nog onaangenaam. Klein success; mijn frans is dusdanig dat de locale parkwachter daarmee begon, en doorging.

In welke mate John Cabot gezien moet worden als stichter, en daarmee deze stad meer dan 500 jaar oud is, is de grote vraag. In vergelijking met andere steden ten noorden van Mexico stad, is het wel de oudste denk ik.

Maar naar het vliegveld gelopen; het kostte me 40 minuten van downtown naar het 5 km teken, en daarna in de mist en redelijke tegenwind nog eens 50 minuten tot in de terminal. Ingecheckt, en nadat m'n EHBO schaartje bekeken en goedgekeurd was, de business lounge ingelopen. Ze hebben hier gratis Internet;-)

2005-05-15

North Sydney-Port aux Basques (NF)-St. John's

Aan boord van de boot kun je inderdaad gratis Internet gebruiken, maar toen ik iets wilde reserveren, liep ik tegen een anti-porn filter op; weer zo'n geval... De temperatuur begon aardig, maar daalde behoorlijk; de steward vertelde dat de verwarming niet optimaal functioneerde.

In Port aux Basques aangekomen, kun je door met een bus. Deze gaat krap 1000 km over de Trans Canada Highway naar St. John's, door enig woest terrein; op de skihellingen lag nog wat sneeuw.

Het weer was in eerste instantie aan de beterende hand, maar geleidelijk aan werd het slechter; voor Gander was de bewolking al tot mist afgezakt. Bovendien slaagden we erin om tot tweemaal toe de attendant kwijt te raken; de eerste keer was het een ongelukje en werden de passagiers daarna gewaarschuwd om dit niet te 'proberen', en de tweede keer leek planmatiger. In St. John's maar uiteindelijk in een B&B gedoken.

2005-05-14

Halifax-North Sydney

Afhankelijk van de kamergenoten kan het 's ochtends ook interessant worden; een mobiele telefoon met een irritant deuntje en op z'n minst een man uit een productie voor 'stomp'.

Ik miste de 9:50 bus naar Truro, en besloot toen maar om direct naar North Sydney te gaan. Het weer was semi-OK, en het Internet in de bibliotheek nogal gereguleerd. De planning van de chauffeur was ook wat ontregelt; de universiteit van Antigonish is nogal veel rode bakstenen, zoals een Ivy League plaats, maar gedurende het weekeinde is er niet zoveel te eten. De ferry werkt zoals verwacht; loopt alleen op New Foundland time. En we proberen dus nu het Internet op de boot zelve;-/

2005-05-13

Halifax

Dan kom je aan in Halifax, en blijkt de gids niet meer dan een gids; de HI sloot om 23:00. Na enig zoekwerk blijkt er nog een shelter te zijn. Dit was definitief een ervaring. Het is niet dat de plek slecht is, maar ik denk niet dat ik dit snel wil herhalen.

Zowel de citadel als het victoriaanse park gezien; bij de een woei het imposant, en bij de ander liep ik eerst langs een thermometer die 1oC aangaf, en daarna langs een fontein met ijspegels. Dit is definitief het verkeerde seizoen. Tevens lijkt het alsof de wind altijd opsteekt op het moment dat je je neus buiten de deur steekt, en dan prompt in je gezicht blaast, ongeacht de richting waarin je loopt.

Gelukkig was de HI nu wel open, en was er plaats. Het climaat binnen is in ieder geval aanzienlijk beter dan buiten; de zon is wel aardig, maar niet altijd zichtbaar. Er schijnt sneeuw te vallen in het noorden van Nova Scotia, en plaats in een hostel in St. John's is moeilijk te verzekeren... bellen vanaf New Foundland is op dit moment het beste.

2005-05-12

Moncton-Charlottetown (PEI)-Moncton-Halifax (NS)

Opstaan met ontbijttv is, gezien het aanbod, ook niet echt je van het. Het ontbijt aanbod was redelijk, en in ieder geval gezond. Vervolgens naar het busstation gelopen, en daar mijn bagage in een locker gegooid; dagtrip naar het eiland.

Op weg naar Charlottetown wordt het weer er niet beter op; m'n shorts van gisteren zijn wel erg optimistisch. Een voordeel van de bus; je kijkt over de railing van de brug, en ziet de golven...

In Charlottetown regende het wat. Ik dacht dat het wel meeviel, maar dat viel dus tegen. De lage temperatuur, gecombineerd met de wind, hielp ook niet echt. De stad zelve is met veel hout gebouwd. Het weer klaart dus prompt op, zodra je vertrekt, en Summerside doet z'n naam eer aan als je daar voor de tweede keer langs komt.

In vergelijking is er meer bos in NB, en iets meer landbouw op PEI. Over een paar uur in de bus naar Halifax.

2005-05-11

Fredericton-Moncton

Poging #2, en deze keer direct. De organisatie op het busstation is er niet beter op geworden. Gelukkig zijn er twee bussen van Fredericton naar Moncton, maar vervolgens een goedkope plek vinden om te slapen is een gevecht; de universiteit was een beetje vol. De B&B was nog het beste.

In de bibliotheek gratis Internet gebruikt; blog bijgewerkt en andere tekenen van leven gegeven. De rest van de stad is redelijk, en de rivier niet onaardig. Alleen vraag ik mij af of borden die waarschuwen tegen vallend ijs (in de winter) en zelfs (in Saint John) over de sneeuw die de schuivers van een overpass duwen niet duidelijk een teken zijn dat het hier des winters bar en boos is.

Volgers