2007-10-02

Stap 7

Na een kleine wandeling door de stad mijn gedeelte van het internet bijgewerkt. Morgen misschien maar eens langs Alter de Chao; daar zou het water nog mooier zijn.

27 sep

Eindelijk weer eens een beschaafd ontbijt. Daarna eerst op de bus naar de buitenstreken gewacht, en daarna comfortabel in die bus een uurtje verder gereisd. Alter do Chao is niet geheel geplaveid, maar de belangrijkste wegen wel. Vervolgens kom je bij het strand; dat is inderdaad het aanschouwen waard. De omgeving is nog niet verziekt door toerisme, zoals een van de eerdere havens aan de Amazone; plastic contrapties met papagaai en koe, i.v.m. speciale festivals... De weg terug was problematischer; er gaat maar één bus per uurof minder, en als er een hele bus uitvalt, is de vertraging behoorlijk.

De boot gaat morgen om 12:00, en dan moet ik eerst nog even een kaartje scoren...

28 sep

Dan haal je de volgende morgen ontbijt en de haven... Slaagde erin om enige korting te bedingen; gezien de accomodatie te weinig denk ik. Dit is de eerste ´moderne´ boot, incluis AC hangmat ruimte (die de eerste klasse vormt). De maaltijden gaan volledig via de klok, wat betekent dat toen het vertrek vervroegd werd ik prompt ook van lunch voorzien; gezien het dinner de beste warme maaltijd. Verder hebben ze op het bovendek publieke douches die op gezette tijden aan gezet worden. De Amazone mengt wel met de zijrivier bij Santarem, maar niet zo spectaculair als met de rio Negro. Verder is hij een stuk breder dan het stuk van Porto Velho naar Novo Olinda del Norte, en ook een stuk rustiger; minder verkeer te zien...

29 sep

Het dagritme begint hier vroeg. Ontbijt bestaat uit de mogelijkheid om zelf te kiezen hoeveel melk er in je koffie gaat en een stuk fruit. Tussen lunch en dinner kwamen we langs een dorp dat er achter gekomen was dat bedelen bij de grote schepen helpt; er werden inderdaad o.a. zakken met rollen koekjes gegooid... De handel in kreeftjes en eetbare delen van palmen liep ook redelijk. Ik ben benieuwd wanneer we in Belem aan komen; dit heeft enige invloed op wanneer ik verder kan. Ik denk dat ik op de boot crash totdat het licht is. Verder trek ik of veel bekijks, of is mijn portugees met sprongen aan het verbeteren. Je leert wel mensen kennen.

30 sep

Dan blijkt de boot niet alleen pas om 11:00 aan te leggen, maar ook nog ontbijt aan te bieden; gaat er dan toch nog wat goed... Daarna wat in het oude Belem gekeken, en naar het busstation gekomen. De ene maatschappij had maar een bus die uiteraard al vertrokken was die dag, maar de andere maatschappij is hetzij laat, hetzij zo vriendelijk te wachten op mijn geld tappen, gevolgd door het aanschaffen van een ticket op de tijd van vertrek. Het nadeel aan reizen met de bus is dat je vaak in onmogelijke plekken gevoerd wordt; por-kilo restaurants die meer vragen dan dure plekken in steden met betere keuzes etc. Ook dat overleefd door o.a. de bananen die ik in Belem had weten te vinden...

1 okt

Het landschap is droger, en de rotsen ouder. Een voordeel aan een bus die eindigt waar je heen wilt, is dat je geen zorgen hoeft te hebben over dat. Misschien wel over het tijdstip van aankomst, maar dat is een ander verhaal. In Fortaleze eerst een volgende stap geboekt, daarna de de stad bezocht; niet de meest verheven plek ben ik bang... De volgende bus is wat minder, maar we zullen zien. Het overstappen wordt ook nog leuk; en de dorpsidioot verdampt vanzelf, net als de dame die plek #19 had...

2 okt

Aangekomen via een van de duurste café de manha plekken op de TIP van Recife. Nu kijken of de metro en bus me naar Olinda krijgen, en later weer terug...

Geen opmerkingen:

Volgers