2007-09-26

Stap 6

Het goedkoopste internet tot nu toe; er zijn zeker veel prijsbewuste toeristen. Als ik de dames bij de haven/terminal mag geloven, zit ik hier vast t/m woensdag... Morgen dus als eerste maar eens proberen hoe snel ik wel weg kan.

´s Avonds maar eens pizza gegeten; hier maken ze alles lokaal.

24 sep

Bij het ontbijt eerst tegen een man aan gelopen die van Paises Bassos gehoord had, maar dan ook te maken gehad had met een van de internationale gerechtshoven in Den Haag, en daarna tegen een van de lokale ritselaars; heb dus nu een ticket voor vanmiddag naar Santarem, en moet daar dan zelf kijken of ik een boot voor vrijdag kan vinden; de tijd begint krap te worden, voor zowel de kust als de pillen tegen de malaria...

De hostel had een checkout tijd van 12:00 en een plek waar ik iets kon proberen te wassen. Verder hadden ze koffie, broodjes van het ontbijt en electriciteit voor de batterijen. Van alles maximaal gebruik gemaakt, voordat ik mezelf en mijn spullen weer naar de haven heb gesleept. De boot zou eerst om 15:00 vertrekken, toen om 14:00, maar uiteindelijk werd het dus toch 15:00. Toen zat alles wel echt vol... Daarna de rio Negro en de rio Amazonas zien mengen; het water komt hetzij uit Venezuela en Columbia, hetzij uit Bolivia en Peru. Waar het vervolgens doorheen gaat is ook van belang. Het dinner bestond uit soepç we zijn benieuwd naar de rest van het voedsel. Ik ben ook blij dat ik eerste klasse gekozen heb; de moter staat officieel nog een dek lager (dan tweede klasse), maar de luiken zijn open, en mijn oren iets gevoeliger.

25 sep

Het slapen was echt krap. Ontbijt bestond uit broodjes en koffie-verkeerd; afknapper na tweemaal fruit en sap gekregen te hebben in Manaus. Na uitgerust te hebben daarvan was het tijd voor de lunch. Deze was de gebruikelijke kip etc. en ik geloof dat ik blij moet zijn met mijn medicatie; medereizigers lopen zo te horen nogal vaak malaria op. Daarna hield de moter er gelukkig mee op. Er liep ook een van duitsers afstammende braziliaan rond; verstond dus wel wat, maar niet vloeiend. Na nog meer siesta, en een tweetal stops en nog een moterstoring was het tijd voor de avondsoep. Tevens blijkt ten minste een van mijn medereizigers ook door te gaan naar Belem; ook zij slaapt gewoon op de boot vannacht.

26 sep

Eerst wordt je gewekt; een controle op een checkpoint op de Amazone, waar ze in ieder geval alle buitenlanders nalopen... Dan kom je om ongeveer 4:30 aan in Santarem (terwijl 23:00 voorspeld was), en is de eerste boot verder echt pas op vrijdag (met vertrek uit Manaus op woensdag). De plaats zelf ik kleiner maar ook beschaafder dan Manaus.

Geen opmerkingen:

Volgers