2018-12-26

Dag negenenzestig en tachtig

Gisteren was wel erg rustig... maar dat is ook goed. Vandaag was iets actiever. Een voordeel van Georgië boven Armenië; er is meer te fotograferen, en het is niet alleen maar grijs graniet.
kerk
huizen
muur om de kathedraal
kathedraal
uitzicht
vanaf de zijkant
meer uitzicht
en een stuk oude stadsmuur

posted from Bloggeroid

2018-12-24

Dag achtenzeventig

Na een ontbijt naar het centrale busstation gegaan. Niet dat het zo centraal ligt, maar wel in de buurt van het centrum. Daar zijn er minibussen naar Tbilisi. Een van de laatste plekken genomen, en het spektakel rond een Chinese jongedame meegemaakt; zij wou direct naar Batumi, máár ze kreeg door dat dat er even niet in zat.
Vervolgens via Sevan naar het noordoosten van Armenië getrokken, met twee keer gas/LPG tanken. Dat gaat niet zo veilig als in Nederland

Alle passagiers moeten uit het voertuig, en niet in de buurt van de vulinstallatie komen. Vrachtwagens hebben vaak gewone gasflessen, en ik wil geloof ik niet weten op wat voor soort bom ik gereden heb. Bij de grens "vloog" ik bijna door alle controles; Nederlands paspoort en ....
Daarna was wel de WiFi weg; de sim kaart was Armeens, en in Georgië.... maar de man reed stug door, en we kwamen redelijk vroeg aan, alleen wel meer naar het zuiden dan ik gehoopt had. Enig wandelen later was ik wel bij een hostel.

posted from Bloggeroid

2018-12-23

Dag zevenenzeventig

Tijd voor de terugreis.... alleen waren er géén busjes. De taxi chauffeurs vroegen íets meer dan ik wilde betalen, en gingen via een alternatieve route. Tot mijn verbazing spraken de dames bij de kassa's in het busstation Engels en was er een bus naar B0. Alleen vertrok die zo laat dat ik aan liften, hier ook bekend als "auto stop", dacht. Om S0 uit te komen wist ik dat de bus naar S1 de juiste kant uit gaat. Die genomen, en op het moment supreme uitgestapt en gaan lopen. Na twee liften was ik binnen een uur bij B0. Het uitzicht is niet slecht , en , maar ook niet warm.
Toen kreeg ik een lift van wat een voormalige Europese kampioen worstelen, de burgemeester van de plaats zelve, en hun dochter.... we scheurden langs het controle punt, en ik heb dus nog alle administratieve papieren. Dat bracht mij zo vroeg naar Goris dat ik ideeën kreeg over of Tatev bezoeken of gelijk door naar Yerevan.

Alleen ging het liften na Goris zo moeilijk dat ik wel erg laat bij de afslag en nog 26 km naar het geheel kwam. Toen ben ik maar bezweken voor een aanbod van een taxichauffeur.... Yerevan voor iets dat leek op de prijs van de bus; enige probleem een paar uur later in Yerevan was dat zijn idee over een mooie plek om te eindigen niet helemaal het mijne was.

posted from Bloggeroid

2018-12-22

Dag zesenzeventig

Dacht rustig te beginnen.... en een busje naar een volgende bezienswaardigheid te nemen. Één probleem; geen busje, en een taxi werd me iets te duur voor het volgende exemplaar in de collectie oude kerken en kloosters van de 5de t/m 15de eeuw.... zeker als ze ook nog eens te hoog zijn om uit de wolken te blijven.
Maar een beetje door een zonnig S0 gewandeld;
bergen met sneeuw,
een volgende ''cascade'', en
wat regeringsgebouwen.
Ben, voorlopig, een beetje uitgekeken op ....

posted from Bloggeroid

2018-12-21

Dag vijfenzeventig

Vandaag maar eens via V0 naar G0. Er gaat een bus heen om 9:00 en terug om 15:00. S0 was bedekt met wat sneeuw, maar lijdt aan hetzelfde probleem als Nederland; nat en het wordt modderig. Onderweg passeer je de sneeuw-grens, maar dat is niet het ergst; paar handschoenen en ..
Vanaf V0 moet je een paar km wandelen, door de sneeuw-grens, maar ook de onderkant van wolken.
er staat daar een kerk,
zie maar,
met een ommuurd terrein met wat gebouwen en cellen van de monniken. Onderweg naar beneden zie je dus groen en voorbijdrijvende wolken.
Ik was redelijk snel weer terug van het klooster, en de bus ging pas over een paar uur, dus gelift, en geluncht met , een lokale specialiteit.

posted from Bloggeroid

2018-12-20

Dag vierenzeventig

Na mijn eerste nacht in S0, maar eens de omgeving gaan verkennen; S1 is vlak bij, en per lokale bus te bereiken....
de poort in de mist,
de kathedraal in meer mist,
de enige moskee die ik zo gauw kon vinden,
het paleis "some assembly required".
Op de weg terug naar het centrum en een bus terug naar S0, kwam ik langs iemand die voor het kadaster hier werkt, en me een lift gaf, en op de koffie/thee node. Het gebouw past qua grootte bij dit gebied, en de gastvrijheid ook. De thee was lekker, en de gesprekken goed; ook even mijn Frans geöefend met een paar medewerksters die dat ook spraken.
Daarna nog wat meer van de stad gezien;
het nationale monument, en de shuka... een lokale open markt. Een nationaal gerecht is een soort pannenkoek met erg veel groene kruiden/groenten, die wel lekker is.

posted from Bloggeroid

2018-12-19

Dag drieënzeventig

Tijd om een stukje verder te gaan. Bij het afrekenen ontmoette ik de naamgeefster en matriarch. Daarna moest ik de plaats zo ongeveer uitwandelen, maar kreeg een lift naar de Avtovokzal van de volgende plaats, Vayk, alwaar ik een busje vond dat ook naar Goris reed, en verder.... voor dezelfde prijs, dus naar S doorgehobbeld. De weg is sportief, en heeft soms een leuk uitzicht
In S aangekomen een hotel gevonden, en aan alle administratieve verplichtingen voldaan en wat rondgelopen . Bovendien informatie en voedsel bemachtigd.

posted from Bloggeroid

2018-12-18

Dag tweeënzeventig

Vandaag geprobeerd om naar Noravank te komen; 15 km terug langs de hoofdweg, en dan 8 km door een erg nauw dal. De gastheer vertelde me dat liften de enige (goedkope) methode was. Na enige tijd lopen en soms mijn duim opsteken was er iemand in een Mercedes.... Daarmee kwam ik tot de afslag. De mist helpt niet.

Na enige tijd verder gelopen te hebben was er een andere Mercedes.... en werd ik afgezet vlak voor de scherpe bochten en stijle helling. Die opgelopen, en in slechter weer...
door de poort,
,
van "boven",
in een kapel,
vanaf de andere kant, en
over de oude school...
Dit alles stamt uit 1200-1350 ruwweg, en omvatte een plek voor een aartsbisschop, een lokaal beroemde kunstenaar en zijn leerlingen, etc
De terugkeer was net zo losjes geregeld, alhoewel er geen Mercedes bij betrokken was. Kwam wel binnen 4 uur uit en thuis

posted from Bloggeroid

2018-12-17

Dag eenenzeventig

Na alle trips rond Yerevan, tijd om verder te gaan; Yegeghandzor, vlak bij Noravank en een rustpunt van de zijderoute leek wel wat. Enige nadeel is dat het zoeken was naar wáár de bussen van vertrokken. Uiteindelijk gevonden en een paar uur later keurig in een koude stad afgeleverd.
Een hostel gevonden, met WiFi en iemand die wat Engels sprak. De stad verkend, en ik weet niet of mijn camera witte sneeuw tegen grijze lucht goed doet....



posted from Bloggeroid

2018-12-16

Dag zeventig

Het idee was Echmiadzin en Zvartnots. Er zouden deeltaxis zijn, maar helaas. Wel waren er in het volgende busstation bussen beschikbaar. Daarvan er een genomen, en de chauffeur zijn leven gecompliceerd; mee tot aan het einde van de rit.
In Echmiadzin is het paleis van de Catholicism, en daaromheen een complex met ten minste een kathedraal, als het er niet twee waren, een seminarie, en meer... in een collectie van bouwstijlen.
Een eindje verderop, aan de grens van de stad, binnen 400 m van elkaar, nog eens twee kathedralen; Shoghakat en St Hripsme, allebei in de stijl van het begin van de middeleeuwen; de eerste was een copie uit 1694, de andere al 1400 jaar in bedrijf....
Daarna doorgelopen naar Zvartnots voor de volgende kathedraal. Deze was neergezet rond 700 en rond 1000 verwoest; Arabieren of aardbeving.... de volgende 900 jaar was het een heuvel met interessante stenen, totdat ze begonnen met een opgraving. Ze vonden voldoende van de onderste laag om de rest te reconstrueren. De ruïne was duidelijk niet compleet, maar de modellen in het museum gaven wel een beeld.
Daarna weer een busje terug genomen, en naar de hostel gegaan. Daar besloot mijn mobiel dat ik vast géén foto's nodig had, en ....

posted from Bloggeroid

Volgers