2010-06-17

Een rondje 36.5

Ik weet dat dit een halve puinhoop is, en de spelling van de namen beter kan... IJslands heeft wat letters die niet voorkomen op dit toetsenbord. Tevens stoei ik met het toevoegen van fotos en videos...

15 juni...



Vroeg wakker geworden en mezelf met al mijn spullen naar het busstation gesleept. Daar een kaartje Thorsmork gekocht. De bus zou volgens het schema om 8:30 vertrekken maar ik zat daar dus al voor 8:00 in... Dat bleek een goed plan, want de bus vertrok dus om dat tijdstip. Het eerste stuk is relatief saai... ze geven wel temperaturen aan voor stukken weg, maar verder is de ringweg niet een veelbanig monster, dat als een slang om het hele eiland ligt. Een paar korte stukken waren het slachtoffer geworden van de vloed van de vulkaan, maar ook al provizorisch gemaakt.

Daarna kwam de afslag naar het binnenland. De eerste kilometers gingen nog, en boden uitzicht op een waterval. Daarna werd de weg echt slecht, en moesten we met de hoogstaande bus door een paar stroompjes. Na een diepere doorsteek bleek in welke mate de vulkaan had toegeslagen... meren en al het groen in kilometers verslonden... andere plekken waren wel stoffig, en boomblaadjes blijken daar uitstekend voor geschikt. Tevens is het lopen op vulkaanas dat voldoende regen gehad heeft om niet meer stoffig te zijn wat merkwaardig zompig.

Leuk dat de toko wifi heeft, maar tegen de hoofdprijs... Lijkt op de plek in Reykjavik; de prijs voor 10 minuten online was al oncomfortabel hoog, alleen was wifi daar gratis en de terminals/PCs duur. Vervolgens maar weer eens gaan genieten van de buitenwereld... 't blijft een merkwaardig landschap: stukken zien eruit alsof het einde der tijden gekomen en gepasseerd is, andere alsof lente (wat laat) is aangebroken. En weer andere volslagen normaal, op wat stof afnemen na. Tegelijkertijd is wel duidelijk dat er soms veel water afgevoerd moest worden... het dal is een groot stroomgebied.

Merkwaardig genoeg maak ik meer gebruik van de camera in m'n telefoon dan van m'n echte camera. De telefoon biedt maar even onder de 2M, en de 'echte' toch zeker 3M, maar het gemak van eenvoudig telefoon tevoorschijn halen, camera functie selecteren en schieten heeft wel wat. Meer fotos geschoten in zowel Reykjavik als in de buurt van Ejyafjallajokull. Misschien moet ik ooit in een echte intelligente telefoon investeren... combineert eigenschappen van een computer met de rest.

Ik kwam met zo ongeveer de eerste bus, en kreeg een prive kamer... kostte iets meer dan Reykjavik, maar kreeg daar ook een dekbed voor, en de kosten waren ook gedeeltelijk zo hoog omdat ik geen lid ben... De maaltijd was copieus, en ik kwam er een andere Nederlander tegen, die schijnbaar niets anders deed dan het vakantie vieren in het hoge noorden. Morgen met de eerste bus, 't is zo'n populaire bestemming dat er twee bussen per dag heen en weer gaan, weer terug naar de snelweg, en daar een andere bus naar Vik of Hofn vangen (vanaf het tankstation). Moet zo-wie-zo in Hofn overnachten... de enige bus door naar Egilsstadir aan de oostkant gaat des ochtends.

16 juni...




't Regende dus rond 'n uur of 6 's ochtends. Daarna om 7 m'n spullen gepakt, en om 7:30 aan een copieus ontbijt gezeten... de toko is z'n geld waard. Daarna met de 'berg bus' naar het benzine station aan de ringweg gegaan, en daar een lift naar Vik gekregen van een stel Italianen die ongeveer 50% boven de limiet zaten... Wel ondertussen een nog betere waterval, behorende bij de volgende vulkaan. Vik is een erg klein plaatsje, en het helpen van een tweetal mensen uit Hong Kong leverde me een lift naar Skaftafell op. Bovendien de wijsheid dat ook in IJsland de GPS niet altijd vertrouwd kan worden... Na enige omwegen, en het vinden van de hostel van de twee Chinezen, waren ze zo vriendelijk om me even af te zetten bij het busstation. Hierbij haalde we de bus in, zodat ik die nog kon nemen...

't Weer was over het algemeen wel erg laaghangend en niet echt opwekkend. Er moeten mooie gletchers zijn, maar door alle witte wolken vallen die toch niet zo op. De bus stopte ruwweg een uur later bij Jokulsarlon, alwaar we een meer vol ijsbergjes konden bewonderen... ik denk dat de video op m'n telefoon werkt. Tevens kwam ik de Italianen weer tegen... misschien had ik meer/verder moeten vragen. Een uur na dat schoons wordt je dan in Hofn afgeleverd, en kun je inchecken in de locale jeugdherberg. Een combo van aardappelpuree met boullion, melkpoeder en wat gevriesdroogde andijvie gaat er dan best in. Alleen vraagt deze toko ook wel veel voor toegang... 't is wel onbeperkt maar als je maar een uur nodig hebt.

Daarna de lokale bezienswaardigheden even bekeken. 't Ene lag achter een kolonie 'tern/sterna' die meenden dat ik een bedreiging vormde voor hun, en dat middels duikvluchten tot in mijn haar dachten te voorkomen dat... Verder was de andere kant niet zo spectaculair, en meer het begin van een spoor langs de kust. De plaats is schijnbaar groot voor deze streken met meer dan 1000 inwoners, maar voelt erg klein aan. Volgende stop Egilsstadir; niet te bereiken vanuit Reykjavik in minder dan een dag. Weet nog niet of ik daar blijf of door reis naar Myvatn. Zal in ieder geval moeten tappen daar, op de nationale feestdag nog wel...

17 juni.../Nationale onafhankelijkheidsdag IJsland.



Vroeg opgestaan... dusdanig vroeg dat alles dicht was. Bij het tankstation/bushalte gewacht totdat eerst het tankstation open ging, en daarna de bus kwam. De trip gaat voornamelijk langs de kust, en dan na enige fjorden landinwaards naar Egilsstadir. Wat ze daar voor goedkoop houden is niet echt reeel meer, dus maar de volgende bus naar Myvatn genomen. Onderweg kom je wat desolaat landschap tegen, waar NASA volgens mij astronauten getraind heeft, en een paar geysers... Myvatn zelf ligt aan een meer, en de goedkoopste plek is verder ook niet echt goedkoop, maar gaat wel. Wifi zou ik aan de overkant bij het cafe kunnen krijgen of bij het informatie centrum. We zullen zien...

Geen opmerkingen:

Volgers