2010-06-18

nog een rondje...

vervolg 17 juni...



Heb eerst rond gewandeld. Weet niet wat ik allemaal wel gezien heb, maar de verschillende badplaatsen heb ik in ieder geval gemist. Verder op m'n accomodatie weten te bezuinigen; slaap nu als enige in de dormitory... Tevens wat internet gepleegd. Vind 't nog steeds duur, maar moeder weet dat ik nog leef. Verder een Canadees uit Quebec tegen gekomen, na eindelijk een jongedame uit de bus geidentificeerd te hebben als francofone Belge... m'n frans is zo slecht noch niet. En m'n ijslands, of in ieder geval mijn pogingen het uit te spreken zonder moord en doodslag lijken ook succesvol.

18 juni...



Nog vroeger opgestaan. Daarna me naar het lokale 'busstation' gesleept. De bus naar Krafla arriveerde op tijd, en de chauffeur viel uit te (laten) leggen, wat ik met mijn bagage wilde. Keurig bij de vulkaan afgezet. Daar rondgekeken, onder het oorverdovende lawaai van de lokale putten waar ze de warmte uit de grond halen voor het lokale krachtstation... Tevens waren er veel fransen in de buurt. Een paar uur later komt de bus je halen voor het vervolg, een trip door de wildernis naar Dettifoss. Klein probleem, autos en bussen doen het beter met brandstof. We vielen ruwweg een km voor de bestemming stil, maar gelukkig was de andere bus dusdanig dichtbij dat we een lift naar de plek kregen, en toen verder naar de waterval konden kijken terwijl de heren chauffeurs het verdere transport konden regelen.



Met de andere bus, conform planning, door naar de volgende plekken. Ooit, men schat 6 a 7000 jaar geleden, is er van de gletcher bij de vulkaan Askja(?) een grote hoeveelheid water gekomen die de breuk wat heeft weten uit te diepen... hier een waterval (of twee), daar alleen een kolom harder materiaal laten staan, en dichter bij de kust een soort ravijn achterlatend.



Langs de kust naar Akureyri verder gegaan, en daar in een hostel ingecheckt. Zoveel fotos genomen met m'n telefoon, dat de batterij alleen bijna leeg was, en ik dus nog niet kon uitzoeken welke fotos bij vandaag horen...

Geen opmerkingen:

Volgers