2010-06-21

niet linksom en niet rechtsom...

19 juni...



Dusdanig vroeg wakker geworden, onder andere dankzij een luidruchtig slapend pleegkind en zijn luidruchtig opvoedende pleegmoeder, dat ik me maar naar het 'busstation' begeven heb. Daarbij passeer je aardig wat jongelui die schijnbaar nog minder nachtrust genoten hadden. Maar ik was op tijd voor de bus door de binnenlanden. Die passeerde eerst een typisch snelwegstadje, 't restaurant en supermarkt zijn bijna de hele bebouwing, en daar kon ik mijn lunch regelen.



Vervolgens ga je van de snelweg af, naar iets dat tussen de gletchers door voert. Enige probleem is dat de bewolking niet echt mee werkt, zodat je voornamelijk kaal landschap en dreigende luchten ziet. Maar, een stuwmeer hier, en wat warme bronnen daar, gevolgd door een kudde paarden en een stevige waterval en minder indrukwekkende geysirs brengen je totaan Geysir. Enige probleem daar is dat goedkope huisvesting niet echt makkelijk te vinden is. Gezien mijn wensen om morgen door te reizen naar Thingvaller waren maar eigenlijk twee plekken geschikt. De ene net achter het hotel, maar die zat helaas vol. De andere was dus minimaal 4 km terug, vanuit de richting waar ik net vandaan gekomen was. Deze wel gevonden, maar ik denk niet dat wifi tot de mogelijkheden hier behoren...



't Schijnt hier warm genoeg te zijn 's nachts, en ik ben zo ongeveer de enige gast... iets dat ik al vermoedde gezien de hoeveelheid bagage. Verder maar eens wat fotos uitzoeken...

20 juni...



Eerste dag sinds m'n rondreizen op dit eiland dat ik kon uitslapen... niet dat ik dat echt deed. Rustig alles gepakt en afgereisd naar Geysir om daar het een en ander te bewonderen. Geysir zelf is niet zo actief meer, maar de aanpalende bron nog wel. 't Is alleen een questie van kans of je op het juiste moment afdrukt. Ben benieuwd, want een hoeveelheid stoom ziet er nogal wit uit. Daarna afgereisd met de bus naar Thingvallir, daar zelf rond gewandeld en wat fotos van zowel de parlementaire plek als in ieder geval een paar van de breuken genomen, en terug gekeerd naar Reykjavik.

Volgende loop gaat via Olafsvik, rond Sneaffels en dan de West fjorden in... Moest alleen even tappen; de prijzen zijn hier niet geheel 't niveau van een armoedig land. Verder bevat de terminal wel wifi, maar ik weet nog niet of ik dat gratis kan/mag tappen. Kon in ieder geval een Noorse helpen met het duiden van Deense texten bij de geldautomaat. Mijn poging tot ijsthee is ook niet de meest geslaagde, maar ook dat overleven we wel.

Vervolgens kun je dan van het ene busje in het volgende, kleinere, busje overstappen... Uiteindelijk, zo ongeveer bij het einde van de aarde (of zo'n 10 a 20 km daarvoor) is dan Olavsvik. Een plaats met alleen een nogal duur hotel; de eerste kamer was nog niet schoon gemaakt, en de tweede was in ieder geval iets minder vol. De prijs was niet gering, maar zou ontbijt bevatten, en de wifi werkt in ieder geval min of meer ook op de kamer... Dat hebben we sinds Reykjavik niet meer vertoont gezien.

Geen opmerkingen:

Volgers