2008-05-16

Big in Japan...

13 mei

Relatief laat opgestaan en pogingen ondernomen om mijn taiwanees geld om te zetten in meer lokaal gebruikelijk spul; dat mislukte redelijk spectaculair... Vond wel uit waar ik mijn ticket kon inruilen. Na eerst langs de oude hoofdtad en paleis van dit voormalig koninkrijk op het kruispunt tussen Taiwan, Japan en Korea gegaan te zijn bleek het verdacht dicht bij de plek waar ik gisteren van de boot kwam te zijn. Daar nagevraagd of geld wisselen wel kon, maar schijnbaar zijn Tokio en Osaka de meest waarschijnlijke plekken. Later nog een poging ondernomen om een ticket voor Kagoshima te bemachtigen. Dat wordt dus vroeg op morgen...

14 mei
Dan ga je tijdens dag en dauw naar de haven. Daar schaf je weer eens een relatief duur ticket aan, en kun je plaats nemen in een cabine vol matrassen; de tatami area. Minder luxueus dan de vorige boot, maar ook dit lukt met de kanttekening dat ik wou dat de lokale bevolking meer deed aan basket ball en minder aan het bewijzen dat de airco echt werkt...

Rustig en zonnig weer zorgt altijd voor leuke plaatjes als je in de volgende haven aankomt. En het spel met de vorkheftruks is ook altijd amusant. Ik weet nu ook waarvoor ze de halfopen containers gebruiken; veevervoer... En er passen bomen incluis nogal kleine wortelkluit in de open containers; soort bonsai, maar dan meters groter. Het water is redelijk helder, maar helaas was maar een eiland echt voorzien van een fotogenieke kust.

15 mei

De aankomst in Kagoshima was zoals verwacht; je wordt ergens in een haven gedumpt... Daarna dacht ik slim te zijn en te proberen of ik m'n taiwaneese geld in deze wereldstad kon wisselen; eerste bank verwees naar het hoofdkantoor van de tweede bank. Een filiaal van die bank deed dat ook, maar toen ik aankwam bij het hoofdkantoor bleek dat ze wel het geld herkenden, maar niet konden wisselen of me uitleggen waarom dat het geval was... Naar het eerste busstation voor een bus naar Fukuoka gegaan, alleen moest ik eerst langs een postkantoor om wat geld te tappen. Daarvan terug was de eerste bus vertrokken, en de tweede vol. Via het treinstation naar een ander busstation gegaan en daar wel een tijdige bus naar het noorden gescoord.

De zuidelijke helft en de noordelijke rand van Kyushu bestaat uit bergen en een redelijk uitzicht vanuit de middelste rij in de bus. Het tussenliggende gedeelte is vlakker. In Fukuoka bleek de bus eerst bij het busstation te stoppen voordat deze bij het treinstation eindigt; daar een poging ondernomen om een bus naar Shimonoseki te halen. Dat lukte, maar of die op tijd zou zijn voor de ferry naar Busan was een goede vraag.

Aangekomen op het eindpunt, alweer een treinstation, me naar de haven gespoed... Er waren geen tweede klasse (tatami area) bedden meer, maar wel een bed in eerste klasse tegen uiteraard een hoger tarief. Dat genomen, en ze accepteerde NT$100 om de ontbrekende Y110 op te vangen. Het bleek overigens niet eens de meest luxueze accomodatie; die kregen diner geserveerd... De tatami area bleek gevuld met koreaanse studenten of scholieren; het moet nog lang onrustig zijn gebleven.

Geen opmerkingen:

Volgers